HD video loop 2015, 12:21 stereo sound
De beelden uit de film roepen een gevoel van vervreemding op en tonen ons een
ongewoon perspectief op een uitgestrekt stadsplein. Deze beelden onderzoeken de
kloof tussen wat er te zien is en wat er te zien valt. Het resultaat is een poëtische
werkelijkheid die dichter staat bij de realiteit dan men zou verwachten.
(courtesy Zerp Galerie Rotterdam)
Het beeld in grijstonen is het resultaat van een onderzoek naar tijd en beweging met een zelfgebouwde camera. Van Bakel bouwde een primitieve pinhole camera met een documentscanner als ‘gevoelige plaat’. De opnamen zijn niet bewerkt, wat je ziet komt direct als digitaal fotobestand uit de scanner.
De titel verwijst naar het graniet met opvallende lijnen en aderen. Deze granieten vlakte schuift langzaam door het beeld. Daarop mensen en hun bewegingen, een schijnbaar eindeloze stroom reizigers en fietsers. Het is een vervreemdend beeld, met name door de organisch vervormde voorbijgangers die als het ware sporen trekken door de tijd op het stadsplein. Flaneurs en zich haastende mensen contrasteren met het eeuwige graniet. Af en toe vallen de schaduwen van voorbijgangers samen met de schaduw van een bewakingscamera op een mast.
Mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Mondriaanfonds
Direct link to preview video (12:21) click here
English text:
City dwellers on granite
Black-and-white images from a self-made pinhole camera with document scanner. The title refers to the granite, full of striking lines and veins, which forms the ground plane of the forecourt of Rotterdam’s main railway station. On top we see distorted images of people, some sauntering along, others in a hurry, who contrast with the ancient granite. At times, the shadows of the people mingle with the shadow of a video surveillance pole.