‘Ultra slow’ photographic images made with glass cameras, with a focus on modernist Dutch architecture (Duiker, Van der Vlugt, Oud, Rietveld).
Exposure times up to 8 hours on paper cyanotype ‘in camera’. The cyanotype emulsion is applied with japanese haké brush on fine paper. This creates a paper negative that is scanned, inverted and printed for final image (dimensions prints framed behind museum glass 1,2 x 1,2 m).
Dutch:
Onderzoekend, fotografisch kunstproject. Een tot de verbeelding sprekende glazen camera maakt opnamen van iconische plekken met een utopische ondertoon. De belichtingstijden zijn zo extreem lang, in de orde van een halve dag per opname, dat eventuele voorbijgangers letterlijk voorbij-gaan in hun bewegingen, en niet op de gevoelige plaat belanden. De plekken verkrijgen daardoor een zekere tijdloosheid en verstilling.
“De geheel glazen camera is tijdens een lockdown in 2020 ontwikkeld en geblazen in samenwerking met glasblazers van het nationaal Glasmuseum in Leerdam*. Ik wilde na jarenlange digitale opnamen en almaar complexer computermanipulaties eens helemaal terug naar één van de bronnen van mijn beeldende kunst: de camera obscura.
In de camera bevindt zich, heel basic, een glazen bol, die de buitenwereld op een bijzondere manier kan weergeven. Ik heb geëxperimenteerd hoe ik de antieke cyanotypie- (blauwdruk) methode kan inzetten om met de glazen camera fotografische afbeeldingen te maken. Wonderlijk verstilde beelden levert het op, die de sfeer van ’tijdcapsules’ ademen. Door het handmatig opbrengen van de foto-emulsie op papier krijg je een penseeltoets, en wordt de uniciteit van het proces benadrukt.”
*The project ‘Blauwdruk van een Stad’ was made possible with support from Mondriaan Fund (Open Oproep Eigentijds gebruik van ambachten )and The Droom en Daad Foundation