Forest Paths (forget Heidegger)
 

 

Forest Paths (forget Heidegger) 3:39  4K UHD video 2017  This excerpt 25 seconds

A warped, mesmerizing  stroll through a forest.
Animated still photographs reveal movement and light on the forest paths that are otherwise invisible to the human eye.
Van Bakel made a ‘scanner-camera’ that extends human vision to near-infrared light in an other-worldly way.
What’s this thing called vision? What’s the fundamental difference between what a robot discerns, what a flying insect detects or man’s observation?

’“Wood” is an old name for forest. In the wood there are paths, mostly overgrown, that come to an abrupt stop where the wood is untrodden. They are called Holzwege. Each goes its separate way, though within the same forest. It often appears as if one is identical to another. But it only appears so. Woodcutters and forest keepers know these paths. They know what it means to be on a Holzweg.’
From the preface to Martin Heidegger’s ‘Off the Beaten Track’ (Holzwege)

’Human beings have absorbed technology at an unconscious level, such that they have come to operate through technology, as though by way of some tele-kinesis.
…It is time, it would seem, to adopt a more flexible and tolerant attitude towards technology. It is time to break free from the shackles of the past. It is time, perhaps, to forget Heidegger.’
Neil Leach

Forest Paths was supported by the Netherlands Film Fund and Mondriaan Fund

Forest Paths premiered at the International Film Festival Rotterdam in the Curtain Call section: “Curtain Call wants to incite artistic reflection on mankind’s relentless ambition and the way it shapes the future, if any.”– Programmer Edwin Carels

Distribution: Li-ma.nl, EYE filminstitute

Special thanks: Jan Misker, V2 Institute for the Unstable Media Rotterdam, software advice.

NL

Forest paths (forget Heidegger) | 2018 | 3′ 39″
Een verwrongen, betoverende wandeling door een bos. Geanimeerde stilstaande foto’s onthullen beweging en licht op de bospaden die anders onzichtbaar zijn voor het menselijk oog. Van bakel maakte een ‘scanner-camera’ die het menselijk zicht uitbreidt tot bijna-infrarood licht op een buitenaardse manier. Wat is het fenomeen visie? Wat is het fundamentele verschil tussen wat een robot onderscheidt, wat een vliegend insect waarneemt of de waarneming van de mens?

Inspiratie: ’hout’ is een woord voor ’boom-weefsel’. Door het bos lopen paden die, meestal overwoekerd, abrupt eindigen waar het bos nog onbegaan is. Ze heten Holzwege. Ieder pad volgt zijn eigen weg binnen hetzelfde bos. Vaak lijken ze op elkaar maar dat is slechts schijn. Houthakkers en boswachters kennen die paden. Zij weten wat het betekent om op een holzweg te zijn*. (uit het voorwoord van Martin Heideggers Holzwege, 1950)
* de Nederlandse vertaling van het spreekwoord Auf dem Holzweg sein luidt: ‘op de verkeerde weg zijn.’

Mensen hebben technologie dusdanig in hun onderbewustzijn opgenomen dat zij erdoor zijn gaan besturen, alsof het een vorm van telekinese is. Wordt het niet eens tijd, om een flexibeler en toleranter houding tegenover technologie aan te nemen? Tijd om de ketens met het verleden te breken? Tijd, misschien, om Heidegger te vergeten? (Neil leach in Forget heidegger, 2006)

Martin Heidegger beweerde ooit, dat we ‘onvrij en geketend aan technologie blijven’ tenzij we die technologie in twijfel trekken. Een visie die vandaag de dag niet door iedereen wordt gedeeld. In Forest paths wordt onze verbondenheid met zowel de technologie als onze natuurlijke leefomgeving onthuld door de wijze waarop de camera ons helpt om het bos te interpreteren en de manier waarop anders onzichtbare aspecten van de ‘natuur’ zichtbaar worden gemaakt. Met Forest Paths hoopt Van Bakel onze verwondering en ons kritisch bewustzijn aan te wakkeren.

Forest Paths werd gesteund door het Nederlands Filmfonds en het Mondriaan Fonds

 

Forest Paths has been shown at the following venues:

EYE’s Selected Artist’s Moving Image | EYE | Amsterdam
Short Film Festival Oberhausen | DE
VARISCOOP | Jungle Amsterdam
Kinodot Experimental Film Festival International competition | Saint Petersburg | Russia
Karlovy Vary Film Festival | CZ
Too Far/Too Close: The Screen as Mediator | EYE | Amsterdam
The Man Machine | EYE Film Institute | Amsterdam | NL
Off-crimmp_cinema | Rotterdam | NL
International Short Film Festival | Cyprus
Radboud Reflects & Dziga | Nijmegen | NL
New Media Art Festival (NEMAF) | Seoul | South-Korea
Edingburgh Film Festival | GB-SCT
Imagine Science Film Festival | New York City | USA
Traverse Video Festival | Toulouse | FR

Also see: the installation version -much longer and edited at slower pace- titled Holzwege used in a cooperation with jazz musician Mark Alban Lotz where he improvised with flutes and electronics.