Preparing Glass Sculptures ‘Dark Cameras’
 

Dutch below. Video ‘the making of glass camera’s’, 2minutes

An experimental investigation into the optical possibilities of the traditional craft of glassblowing. Together with glassblowers Geir Nustad and Josja Caecilia Schepman.

Supported by Mondriaan Fund, stichting Stokroos and Nationaal Glasmuseum Leerdam.

Beeldend kunstenaar Michiel van Bakel (Deurne, 1966) richt zich in zijn werk voornamelijk op video, film en multimedia-installaties. Voor de tentoonstelling Donkere Camera’s in de tuinkassen van het Nationaal Glasmuseum verdiept hij zich in de rol van glas -als hulpmiddel- voor de reconstructie van de werkelijkheid als technisch vernuft van de oude meesters.

Samen met glasblazer Geir Nustad onderzoekt hij de optische eigenschappen van glas, en of er lens-achtige objecten in de Glasblazerij van het museum kunnen worden ontworpen om deze techniek na te bootsen. Volgens omstreden theorieën van bijvoorbeeld David Hockney gebruikten schilders al rond 1430 lenzen en spiegels en konden zij middels de camera obscura tot een verbluffend ‘fotografisch’ realisme komen.

Van Bakel experimenteert met materiaal en techniek om met de optische eigenschappen van glas onze zintuigen te verrassen. Eén kas zal fungeren als camera obscura en door middel van het gebruik van gekleurde lenzen zullen er in de kas geprojecteerde beelden ontstaan. De bezoekers kunnen dit experiment ‘live’ ondergaan, door de walk-in camera obscura kas te betreden.

Hiernaast presenteert Van Bakel enkele andere experimenten van glazen ‘dooscamera’s’ uit het Glaslab in twee naastgelegen tuinkassen, en een nieuwe video genaamd ‘Roadblock’ -gemaakt met een handgeblazen ‘waterlens’.

https://www.nationaalglasmuseum.nl/

Donkere Camera’s
in de tuinkassen van het Nationaal Glasmuseum

4 juli- 4 oktober 2020