Preparing Glass Sculptures
 

Dutch below.

An experimental investigation into the optical possibilities of the traditional craft of glassblowing. Together with glassblowers Geir Nustad and Josja Caecilia Schepman.

Supported by Mondriaan Fund, stichting Stokroos and Nationaal Glasmuseum Leerdam.

Beeldend kunstenaar Michiel van Bakel (Deurne, 1966) richt zich in zijn werk voornamelijk op video, film en multimedia-installaties. Voor de tentoonstelling Donkere Camera’s in de tuinkassen van het Nationaal Glasmuseum verdiept hij zich in de rol van glas -als hulpmiddel- voor de reconstructie van de werkelijkheid als technisch vernuft van de oude meesters.

Samen met glasblazer Geir Nustad onderzoekt hij de optische eigenschappen van glas, en of er lens-achtige objecten in de Glasblazerij van het museum kunnen worden ontworpen om deze techniek na te bootsen. Volgens omstreden theorieën van bijvoorbeeld David Hockney gebruikten schilders al rond 1430 lenzen en spiegels en konden zij middels de camera obscura tot een verbluffend ‘fotografisch’ realisme komen.

Van Bakel experimenteert met materiaal en techniek om met de optische eigenschappen van glas onze zintuigen te verrassen. Eén kas zal fungeren als camera obscura en door middel van het gebruik van gekleurde lenzen zal er in de kas een geprojecteerd beeld ontstaan. De bezoekers kunnen dit experiment ‘live’ ondergaan, door de walk-in camera obscura kas te betreden.

Hiernaast presenteert Van Bakel enkele andere experimenten van glazen ‘dooscamera’s’ uit het Glaslab in twee naastgelegen tuinkassen.

Deze korte video geeft een impressie van de tweede blaasdag in het GlasLab in Leerdam.

https://www.nationaalglasmuseum.nl/

Donkere Camera’s
in de tuinkassen van het Nationaal Glasmuseum

18 april 2020 – 4 oktober 2020 Postponed due to coronavirus