Untitled (carpets, 2009)
 




Hand-tufted carpet, wool 150 x 165 cm.

Hand-tufted interpretation of Van Bakel’s video ‘Collision’ (2008) in two wall carpets.

Tapestry in cooperation with Textielmuseum Tilburg.

about Collision:

Around 1887, Eadweard Muybridge made photographic analysis of people in motion (Human Locomotion). He divided one unit of motion into 12 photographs, captured with a shutter speed of 1/1000, unprecedented at the time. He put the nudes in front of a black background with a white grid, so he could precisely measure their movements. Muybridge’s scientific studies became a rewarding subject for painters and draftsmen. 70 years later, for example, artist Francis Bacon painted distorted human figures in the intervals between the frames (Two Figures). The wrestling match took on a sexual connotation. The men look beyond the frame, as if they are looking into the mirror of their own pleasure. Another half a century later, Michiel van Bakel reinterprets the human encounters in the antique photographs by means of computer-generated morphing.

Dutch text:

In de video’s die de basis vormen van deze tapijten herinterpreteert Van Bakel klassieke foto’s van Muybridge. Fotograaf en uitvinder Muybridge legde dankzij kortere belichtingstijden een vloeiende beweging vast in reeksen van onbewogen afbeeldingen en was daarmee één van de wegbereiders voor het bewegende beeld.  Ruim honderd jaar later reconstrueert Van Bakel  met de computer de ontbrekende beweging tussen de fragmenten. Beelden van tederheid en intimiteit versmelten met die van geweld en seksualiteit waardoor er een nieuw ambigu beeld wordt opgeroepen.

De tapijten worden handmatig getuft in het museum. De video-pixels worden vertaald in woldraden die door het doek heen worden geschoten en vervolgens worden afgesneden.
De aandachtige, ambachtelijk verwerking van digitale beeldinformatie resulteert in een werk met een sterke, fysieke uitstraling.

Mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst.