Narcissus Narcosis (Cylinder version 2002)
 


Realtime anamorphotic video installation camera, videobeam, custom software, computer, mirrors  ø 5 m. variable dimensions

an·a·mor·pho·sis

1. a.An image that appears distorted unless it is viewed from a
special angle or with a special instrument.
b. The production of such an image.
2.Evolutionary increase in complexity of form and function.

(New Latin from Late Greek anamorphoun, to transform: Greek ana-, + Greek morph, shape)

The title is borrowed from Marshall Mcluhan: ‘a peculiar form of self-hypnosis, Narcissus narcosis, a syndrome whereby man remains as unaware of the psychic and social effects of his new technology as a fish of the water it swims in. As a result, precisely at the point where a new media-induced environment becomes all pervasive and transmogrifies our sensory balance, it also becomes invisible.’
(Mcluhan in interview with Playboy 1969)

Dutch text

Narcissus Narcosis 2002-2003, realtime anamorfotische video-installatie

In deze installatie staat het waarnemen van jezelf en het bewegen als reactie op die waarneming centraal. Hoe wordt een optisch, virtuele  constructie fysieke werkelijkheid en hoe wordt een mentale constructie de realiteit? De titel is ontleend aan mediatheoreticus Marshal lMcluhan die er een soort zelfhypnose met mediatechnologie mee beschrijft.

o.a. Vertoond tijdens diverse mediafestivals en exposities (o.a. AveCom Multi Media Festival Arnhem, Circus Maximus in space stichting Lazy Marie Utrecht, Tent. CBK Rotterdam, Nederlands Instituut voor Mediakunst Montevideo Amsterdam)